Lørdagstur til Dronningen (La Reina)

Lørdag er efterhånden blevet ”prøv ny cykelrute” dagen og i går var ingen undtagelse. Carlos havde først foreslået 180 km., meeen der måtte jeg alligevel gå i forhandling omkring distancen. Ikke fordi jeg ikke ville køre så langt, men min træner syntes det var på tide at trække lidt i bremsen.

Team Integra Advokater - Giant
Formen er god og stigninger bliver hele tiden lettere at erobre.

Jeg har kørt en del lange og hårde ture på det sidste, så jeg skal passe på ikke at nå et punkt, hvor jeg skader mere end jeg gaver. Lige nu går det fremad med formen og det skal det helst fortsætte med.

CC Narixa
Gary og Carlos i front.

Carlos og jeg fandt derfor et kompromis på 130 relativt flade kilometer med en enkelt stigning på 15,4 km. og et gennemsnit på 5,5%. Stigningen hed ’La Reina’ (Dronningen) og lå i 900 meters højde.

La Reina top
Toppen af La Reina.
Lørdag morgen

Vejret var slået om igen og imens jeg spiste morgenmad kunne jeg høre vinden suse og se træerne svaje voldsomt fra side til side. Jeg gispede lidt ved tanken om kastevinde og bidende kulde, men jeg er jo trods alt fra et land, hvor det aaaaltiiiid blæser (i hvert fald på Amager), så jeg tænkte ”hvor slemt kan det være?”.

La Reina tunnel
Man kommer igennem en fin tunnel på vejen til La Reina.

Da jeg kørte afsted var jeg nær aldrig kommet ud af porten til min bygning. Det blæste så meget, at jeg måtte lægge hele min kropsvægt i for at få porten op. På vej ned til tanken kunne jeg så konstatere, at der ikke var mere strøm på min Di2 (elektroniske gear). Jeg tjekker ofte batteristatus, men den gik fra grønt lys (masser af strøm) til TOTAL tom fra den ene dag til den anden – jeg forstod det ikke. Men jeg måtte køre hjem og hente oplader samt power bank, som jeg så kunne have i baglommen, imens batteriet ladede op.

Di2 taber strøm
Min Di2 løb hele tiden tør for strøm, så jeg måtte sætte den til en power bank.

Temperaturen var faktisk ikke så slem som frygtet, men jeg var også godt pakket ind. Desværre var vi kun tre til dagens tur (Carlos, Gary og mig), så det var svært at få læ på hjul. Især fordi vinden kom fra alle retninger. Jeg var ikke helt sikker på hvorfor, men Carlos og Gary ville stoppe på en café allerede efter fem kvarter, så der drak vi turens første kaffe. Måske håbede de, at vinden ville lægge sig. Det gjorde den ikke. Overhovedet.

Kaffestop La Reina
Kaffestop på toppen af La Reina
La Reina

Vi kom på cyklerne igen og der skete ikke det store, før vi ramte Málaga og dagens stigning. Jeg havde ikke kørt den før og jeg havde besluttet på forhånd, at jeg uanset hvad ville tage den med ro. Til mit held var Carlos træt og småsyg og Gary ude af form, så der var ingen til at presse mig over evne og jeg kunne køre i mit eget tempo hele vejen op med Carlos til at lege fotograf. Men han leger faktisk ikke, for han er fotograf og så giver alle billederne pludselig meget mere mening.

Carlos Gallego fotograf
Carlos er vel efterhånden min personlige fotograf 😉

Stigningen startede med tocifrede procenter, men fladede hurtigt ud og var i lange stræk kun 2-4%. De sidste par kilometer blev den dog stejl igen med op til 16%. Den var utrolig flot og der var overraskende få biler, så man kunne virkelig nyde naturen og stilheden. Til gengæld var der virkelig mange andre ryttere på både racer og MTB. Sidstnævnte i mange tilfælde med motor på cyklen, så det var lidt provokerende, når de kom lallende forbi i høj fart.

La Reina MTB
Længere fremme kan man se de MTB ryttere, der overhalede os pga. motor på cyklen.

På toppen lå der en lille café, hvor vi fik endnu en kaffe. Jeg havde svedt en del, så da jeg havde siddet stille lidt begyndte jeg at fryse voldsomt meget! Der var også kun omkring 8 grader og jeg så ikke frem til den kolde tur ned. Men hvad der kommer op, må også komme ned, så der var ingen vej udenom. På med vindvesten, helt op med buff’en og afsted.

La Reina sving
Et af de mere stejle steder på La Reina stigningen.
Ned og hjem

Det var en vildt fed nedkørsel, hvis man ser bort fra kulden. God vejbelægning, ingen trafik og bløde sving. Eneste minus var vinden og det gjorde drengene lidt nervøse, så jeg overhalede og trådte til. Jeg havde i uendelig lang tid forsøgt at slå min egen max fart, som lå på 74 km/t, men noget i min krop havde trukket i bremsen, hver gang jeg rundede de 70 km/t – indtil nu. På et godt langt og stejlt stykke kiggede jeg på min Garmin og kunne se, at jeg var virkelig tæt på min rekord, så jeg trådte alt hvad jeg kunne. Der kom desværre et sving længere fremme, så jeg nåede ikke højere end 79 km/t denne gang.

Defekt CC Narixa
På vej ned fik Carlos defekt, men det blev hurtigt fikset.

Jeg bliver stadig overrasket over, hvor frygtløs jeg pludselig er blevet og jeg ved ikke helt, hvor det kommer fra, men det er fedt! Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på drengene fra Amager Cykle Ring, som altid har sagt ”slip nu bremsen, Rikke!” og jeg glæder mig til at vise dem, at jeg godt tør nu.

Coast ride
Der skulle trædes til i vinden hjem langs kysten.

Tilbage på kysten var der igen kraftig sidevind, men Gary var koldet, så det var op til Carlos og mig at få os hjem. Heldigvis havde jeg gode ben og kunne tage nogle gode føringer. Faktisk så gode, at jeg tabte de andre på et tidspunkt – hvad sker der for det?! Men det er rart at mærke, at jeg er blevet stærkere og at rollerne indimellem byttes rundt, så det ikke altid er mig, der skal lide.

Smilende Rikke
Gary i baggrunden.
Søndag

I dag skulle jeg ud på en kort tur sammen med Marí, men jeg nåede kun at køre en time, før min di2 igen var løbet tør for strøm. Denne gang havde jeg ikke nogen power bank og der var 40 km. hjem. Det blev en underholdende tur i 36/22 med voldsomt mange omdrejninger og syre i benene.

Vektor Cycling Marí
Søndagstur med Marí, som kører på DC Ride – Vektor Cyling Team

Jeg har aldrig haft problemer med batteriet før, men nu har jeg opdateret firmwaren og håber, at det løser problemet. Næste step er nyt batteri og endnu værre, ny bagskifter, så kryds lige fingre for mig!

Du kan læse om min sidste tur, som gik til Puerto Camacho, her.

One Reply to “Lørdagstur til Dronningen (La Reina)”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *