Una ruta nueva (en ny cykelrute)

Endnu en gang har jeg været på en helt ny cykelrute i Andalusien. Jeg er virkelig glad for, at folkene fra CC Narixa godt kan lide lidt alsidighed i cyklingen og altid spørger, om jeg vil med på tur.

Solopgang Nerja cykelrute
Kold morgen med solopgang.

Lørdag morgen

Vi mødtes hvor vi plejer, på tanken, lørdag morgen klokken 8:30. Der var fire personer udover mig: Carlos, Rafael, John og en fra Ungarn, der er på træningslejr alene hernede. Turen vi skulle ud på var lidt over 130 km. med 2100 højdemeter og en 7 km. lang stigning. Troede jeg, men det vender jeg tilbage til.

Puerto Camacho stigningen
På vej op til Puerto Camacho.

Jeg havde kørt nogle rimelig hårde ture i løbet af ugen, så jeg var lidt spændt på mit træthedsniveau. Ifølge TrainingPeaks var jeg temmelig træt, men heldigvis kan jeg også selv mærke efter i min krop og den sagde ”klar på mere”. Desværre hostede jeg stadig lidt, men slet ikke som for et par dage siden.

Puerto Camacho nedkørsel
Dagens nedkørsel version 1.

Vejret på Costa del Sol

Vejret skifter meget for tiden. Den ene dag kan det være blå himmel, høj sol og 20 grader. Dagen efter overskyet, regnvejr og 10 grader. Heldigvis er der flest af de førstnævnte og jeg har været heldig ikke at skulle ud på cyklen i decideret regnvejr endnu.

Puerto Camacho
Aldrig sur på tur!

Denne morgen tegnede godt vejrmæssigt, dog med en kold start på 6 grader. Senere måtte jeg tage en del tøj af, da temperaturen nåede op på 24 grader. Det er ”ulempen” ved at cykle på både kysten og i bjergene, det er svært at klæde sig på til begge dele.

Nede fra Puerto Camacho
Puerto Camacho i baggrunden.

Dagens cykelrute

Nå, men afsted kom vi og jeg havde for en gangs skyld tjekket ruten ud og set, at vi ”kun” skulle op ad en 7 km. decideret stigning og så var resten rullende bakker. Allerede inden vi rigtig kørte opad, undrede jeg mig over ruten, men jeg er ikke verdensmester i geografi, så jeg tænkte, at jeg nok bare havde set/huskede forkert.

Kaffe pause efter Puerto Camacho
Der blev også tid til et lille kaffestop.

Efter et stykke tid i opadgående terræn var jeg lidt i tvivl om, hvorvidt vi var på dagens stigning, som jeg allerede syntes havde varet et godt stykke tid. Samtidig havde jeg også besluttet mig for virkelig at give den gas og sidde med så længe som muligt, nu det ikke var så hård en tur.

Cykling til Puerto Camacho
Her er jeg ved at være presset, men kan dog stadig smile til kameraet.

Jeg kæmpede bravt for at blive siddende på hjul og på et tidspunkt spurgte manden fra Ungarn, hvor lang stigningen var og da Carlos svarede, at der nok var 15 km. tilbage fik jeg dagens første ”chok” (hvor langt der var til selve stigningen anede jeg ikke, vi havde kørt en del op og ned). Jeg tænkte stadig, at jeg bare var helt blank til at læse rutekort, men jeg tænkte også, at 15 km. i det tempo de havde sat for dagen, blev hårdt og jeg måtte da også slippe et par gange, men fik dem kørt ind igen inden toppen.

Puerto Camacho
Vi kørte “kun” til Puerto Camacho, men man kan faktisk dreje fra og køre endnu længere opad til Sierra de Lújar.

Langt om længe nåede vi op i de 1125 meters højde, som Puerto Camacho ligger i. Det havde været en virkelig flot stigning næsten uden trafik. Stille og med fantastisk udsigt!

Op til Puerto Camacho
Bare os på cykel og naturen er virkelig fedt!

Det er en af de hårdeste stigninger, jeg har kørt hernede. Både fordi den stort set er jævn i sin stigning, så man får aldrig rigtig pause, men også fordi jeg var mærket af ugens træning og samtidig kørte rimeligt hårdt til. Det havde nok også været lidt lettere med en større kassette og mentalt var det svært ikke at vide, hvornår toppen viste sig.

Ned fra Puerto Camacho (Rubite)
Dagens nedkørsel version 2.

Til gengæld havde jeg en fest nedad! Jeg er blevet så glad for nedkørsler, at de andre havde svært ved at følge med. Det var en dejlig lang én af slagsen, med både lige strækninger og hårnålesving. Asfalten var til tider ujævn og hullet, så da vi nåede bunden havde jeg en anelse ondt i armene af bumleriet.

På vej til Puerto Camacho
Det er fedt at køre rundt imellem de høje bjerge i Andalusien.

Carlos fortalte mig, at ruten er endnu hårdere at køre modsat, så det skal vi prøve en dag.

CC Narixa lørdagsholdet
Lørdagsholdet, udover kameramanden.

Da vi ramte kysten anede jeg ikke, hvor vi var, men jeg kunne godt regne ud, at vi på ingen måde ville lande i Nerja indenfor 130 km., så jeg spurgte hvad der var sket undervejs og fik at vide, at Rafa ville køre dagens rute i stedet for den oprindelige. Det betød 160 km. og 2800 højdemeter samt en 12 km. lang stigning. Det havde de bare lige glemt at fortælle mig.

CC Narixa cykling
John (fra England) og jeg får os en lille snak undervejs.

Heldigvis tager jeg altid ekstra energi med på tur, men alligevel var jeg helt færdig efter 140 km. og da jeg kom hjem efter næsten 6,5 time i sadlen kunne jeg også konstatere, at jeg faktisk havde formået at køre medium pace i gennemsnit og dobbelt så mange TSS som der stod i programmet.

Mit overskud til at tage billeder var mest i starten, så tog Carlos over. For billeder, det går vi aldrig ned på i CC Narixa.

Så var det ikke så underligt, at jeg var tæt på grædefærdig de sidste 20 km. hjem. Og en anelse sur, men det krævede bare noget mad og et bad, så var jeg god igen. Og selvom det var hårdt, så er jeg endnu en fantastisk oplevelse rigere. Jeg elsker, at man kan komme så langt på en cykel og se så mange smukke steder!

CC Narixa
Rikke er done!

Søndag

I dag kørte jeg en kortere tur og var lidt spændt på mine stakkels stænger, men overraskende nok havde de ingen problemer med at træde pedalerne rundt. I morgen står der dog styrketræning på programmet, inden møllen starter forfra 😉

CC Narixa
Svært at få plads til alt tøjet i baglommerne.

Læs om min forrige tur til Los Guájares her 🙂

3 Replies to “Una ruta nueva (en ny cykelrute)”